Stop Met Klagen (recensie)

Stop met klagen: doe-het-zelfgids voor een vrolijke nieuwe wereld

Het is zeer charmant dat Steven Vromman zijn lezer de vrijheid geeft: wie genoeg weet over de klimaatproblematiek mag dat zo beknopt mogelijk gehouden hoofdstuk meteen overslaan, en wie extra informatie wenst over ongeveer elk kernwoord vindt ruimschoots voldoende referenties in de tekst en in de bijlagen. Een aloud recept van de auteur, en het werkt. Vromman slaagt er telkens in om zijn publiek (of mij toch al zeker) mee te trekken juist door zichzelf en de essentiële boodschap niet op de klassieke verkeerde manier op te dringen, zelfs al wijdt hij er een nieuw boek aan of een reeks voorstellingen.

In dit boek waait bovendien een nieuwe wind. Het woord “vrolijk” in de titel van een boek zetten, bijvoorbeeld, vind ik in deze tijd gewoonweg gewaagd. De cover benadrukt – weer op die niet-opdringerige manier – het belang en de ongecompliceerde stijl van het boek. Eenvoud siert, weet Vromman.

Of je nu als individu slechts kleine stapjes in de groene richting zet of meteen een passiefhuis bouwt, het is allemaal goed, zo luidt de boodschap. Belangrijker is het aantal mensen dat zich bewust wordt van de problematiek en actie onderneemt voor het definitief te laat is. Hij geeft ontzettend veel tips, zoals we van zijn boeken en voorstellingen gewend zijn, en deze keer gaat hij nog verder. Wat je kan doen als burger, consument en in je hoofd? De conclusie is duidelijk: actie, nu!

Ik ga niet ontkennen dat het bijzonder flatterend is om je eigen actie in een dergelijk boek te zien opgenomen worden als inspirerend voorbeeld. Wij ruimen zwerfvuil op met het Groen Verzet, maar Vromman noemt tientallen, zo niet honderdtallen mogelijke acties. Je moet al een onmens zijn om, na het lezen van dit boek, helemaal niets te ondernemen. Of om het niet te willen lezen.

Je mag het boek van me lenen als je er heel lief voor bent, maar je kan het ook bij mijn eco-held zelf bestellen. Mijn exemplaar, met een prachtige opdracht, kwam per post verpakt in een affiche van de vorige verkiezingen. Zo eenvoudig kan een actie zijn.

“voor Eline
samen maken we de wereld elke dag een stukje mooier en beter
we blijven doorgaan