De duurzamere badkamer en reiskoffer

Voor wie het niet kan laten om ver te reizen, maar ook voor wie zoals ik een weekendje aan de eigen kust al genoeg gedoe vindt, lees hier enkele tips om duurzamer op vakantie te gaan: klik.

Een heerlijke minerale zonnecrème is bijvoorbeeld deze. In dezelfde (web)shop koop ik ook al een tijdje een fantastische shampoo bar op basis van tulsi. Weg irritatie, roos en vettigheid die klassieke shampoos “voor gevoelige hoofdhuid” me bezorgden. Het is al een jaar of vier geleden dat ik van vloeibare naar vaste shampoo overschakelde, en pas sinds een jaartje heb ik eindelijk door hoe je sneller schuim krijgt (beter laat dan nooit zeggen ze): maak je haar nat, hou de zeepblok eventjes onder de douche, hou hem vast terwijl je er zachtjes mee over je haar wrijft. In geval van een flinke haardos begin je het alvast te wassen met de andere hand terwijl je met de blok blijft wrijven. Leg je haar ook eens in een andere richting en zeep ook onderaan, links, rechts van de haargrens even in. Als er genoeg schuim is (dat duurt niet zo lang), kun je de blok weg leggen en dat inmasseren. Laat het niet te lang inwerken want dan is het moeilijker om het uit te spoelen. De blok laat je goed opdrogen, ik heb heerlijke kleine kommetjes gevonden in de Kringwinkel die ideaal zijn omdat er lucht onderdoor kan.

Ook voor de zeepblok naast de wastafel trouwens, daarvoor raad ik aan om iets te kopen van een kruidenmadam of -meneer op een marktje, of in een biowinkel, want in de klassieke zeepblok met nepmeiklokjesgeur zit blijkbaar ook een hoop rotzooi.

En ik neem nog een waardevolle tip ter harte: smeer enkel op je lichaam wat je ook kunt eten, zo vermijd je een hoop toxische troep in bloedbaan, vetweefsel en organen. Meer weten kan met de Yuka app, waarmee je de barcode van producten kunt scannen. De app vertaalt de ingrediëntenlijst dan door ze een score te geven, waaraan je meteen kunt zien of iets goed voor je is of niet. Soms heeft hij het mis (zoals bij de minerale zonnecrème) maar goed, ’t is een goede leidraad.
Bij de sympathieke Laura van Three By One kun je topkwaliteit kokosproducten kopen, zowel voor lichaamsverzorging, als huisraad en voeding (oh, die toasted coconut butter!). Fairtrade, dierenleedvrij en biologisch zijn maar enkele troeven.

Onlangs testte ik eens “oil pulling” uit, een oude Oosterse techniek om nog meer rotzooi te verwijderen. Daar bleek datzelfde potje heerlijk ruikende kokosolie ideaal voor. Om eerlijk te zijn kreeg ik braakneigingen en is het niet iets dat ik dagelijks zie zitten, maar een keer per week of zo moet het wel lukken. Benieuwd hoe en wat en waarom? Klik hier.

De smaak te pakken van afvalarme verzorging? Lees bijvoorbeeld hier verder. En, dames, check zeker ook eens de ecologische alternatieven voor die schandalig dure wegwerp-menstruatieproducten. Zonder in detail te treden raad ik aan om het eens te proberen.

Kijk trouwens eens naar de huidige ster van onze tuin, de kaardebol. Dat was voor ik een deel van de wilde wingerd eens goed te lijf ging. Een kuub plant heb ik met veel trekken, vloeken en doorknippen verwijderd van onze enorme rozelaar, die serieus overwoekerd was langs de kant van de buren. Als ze terug uit verlof zijn, is het alweer zo dichtgejungled dat ze niet veel gaan merken van mijn brutale aanval. Maar ik had onze buurvrouw al wel ingelicht over mijn plan hoor.

Goeie reis!

Standaard

4 gedachtes over “De duurzamere badkamer en reiskoffer

    • Ik hoop zaadjes te oogsten voordat de vogels ze opeten. Niet op een smalle plek zetten waar je altijd langsdoor moet want de egel-factor is hoog! Ons moeder heeft nog jonge planten, denk ik. ‘k Heb ooit eens zaden geruild via de post en dit is ’t resultaat!

      Like

Plaats een reactie